Friday, June 25, 2004

Al-Amerk

Planet MultiMedia 25 juni 2004

Sinds 11 september 2001 is er in het rijtje Coca-Cola, Intel, McDonalds en Mercedes een wereldmerk bijgekomen: Al-Qaeda. Als ik alle berichtgeving van de laatste tijd op een rijtje zet, valt me steeds meer op dat die tent op dezelfde manier wordt gerund als pakweg een Unilever of zo. De media doen er al even hard aan mee, met artikelen over naamsbekendheid en financiering. Terroristen, Al-Qaeda voorop, verspreiden video’s over het internet en gebruiken CNN en Al-Jazeera als reclamemedium. Al-Qaeda is het A-merk onder de terroristen.

Ik zie dan voor mijn geestesoog een soort Anders Moberg van Ahold. Die beweegt zich in zakenjets en eerste klasse-compartimenten van vliegtuigen van managementmeeting naar motivatiebijeenkomst. Sinds dat gedoe met die bonus gaat dat vergezeld van lijfwachten en andere veiligheidsmaatregelen want je weet nooit wanneer er weer een actievoerder van achter de gordijnen opduikt. Het gevaar loert aan alle kanten, van bioterroristen tot antigraaiersaktivisten.

Zo ook met de Bin Ladens en al-Zarqawi’s van deze wereld. Uw columnist wist de hand te leggen op het geheime weblog van een topterrorist.

’s Ochtends vroeg eerst een management review. Wat staat er op de agenda? Autobom in Bagdad, check. Ontvoering in Riadh, check. Hoe staan we met de voorbereidingen voor Washington 2005?

Zijn de resultaten van de telefonische opiniepeiling na de onthoofding van die Koreaan al binnen? Aha, de merkbeleving van Al-Qaeda is weer versterkt.. Op de dimensie terreur komen we steeds beter uit de verf, alleen op anti-Amerikaans scoren we nu wat minder. Jammer genoeg worden die Yanks steeds beter beveiligd. Toch eens kijken of we de Divisie Kidnapping, Sectie Amerikanen niet wat meer resources moeten geven.

Komt mooi uit, want de volgende meeting is met Personeel. Hoe gaat het met de werving? Prima, met dank aan Bush. Alleen de budgetten staan onder druk. Komt met name door het toenemend aantal meereizende lijfwachten. OK, dan moet er maar bezuinigd. Alleen mensen met minimaal vijf miljoen dollar op hun hoofd reizen in het vervolg Business Class, de rest gaat Economy. Uitzondering wordt gemaakt voor kapers, maar alleen als ze dienst hebben. Gelukkige bijkomstigheid is dat er met die betere vliegveldbeveiliging tegenwoordig bijna geen kaping meer doorgaat dus dat levert in de Divisie Hijacking behoorlijk wat bezuigingen op. Tegenvaller is de Divisie Suicide Bombers. Die zeurt alweer om meer mensen.

‘s Middags in het vliegtuig naar een Geheime Plek. Motivatietoespraak voor een trainingskamp, sorry, Advanced Terrorism Management Course. Direct daarna vergadering met de Afdelingshoofden over de plaatsing van de cursisten zodra ze van de cursus af komen. Wie zijn de meestbelovende trainees en hoe geven we ze zo veel mogelijk carrièreperspectief?

Daarna weer in het vliegtuig naar de volgende meeting. Die is met de boys van Marketing Communicatie, en het is een lastige. De baas van Marcom heeft carrière gemaakt in Suicide en daar leer je geen prioriteiten stellen. Dat is te merken ook.

Marcom loopt niet goed, het lukt maar niet om de kwaliteit van de onthoofdingsvideo’s beter te krijgen en nu is er ook dat akkefietje met die Koreanen. Hebben zich massaal op www.AlJazeera.com gestort met hun reacties en da’s compleet de verkeerde site! Heeft niets, maar dan ook niets met de gelijknamige zender te maken, het juiste adres is AlJazeera.net en dit had niet mogen gebeuren. Hebben we daarvoor het campagnebudget van Zuidoost-Azië naar Korea en Japan verlegd?

’s Avonds een diner met een stel consultants uit Noord-Korea. Per slot van rekening moet je ook aandacht besteden aan strategieën voor de toekomst. Kernwapens zijn veelbelovend, maar duur in het gebruik. Dat komt met name door de dure adviseurs, met dagtarieven van vijfduizend euro of meer. Het is de schuld van de Pakistanen, die zijn ooit in Nederland opgeleid en wisten daardoor dat je voor advies van buiten niet genoeg kunt rekenen. Gelukkig zijn de Noord-Koreanen bereid zich eventueel in rijst te laten uitbetalen.

Er is geen ontkennen aan, Osama Bin Laden houdt zich in het dagelijks leven bezig met dezelfde kwesties als pak hem beet, Gerrit Kleisterlee van Philips. Strategie, multimedia-marketing, financiering, fusies en overnames, het hoort er allemaal bij.

Tsja, en zo brengt de voortgaande globalisering ons steeds dichter bij elkaar. Al-Qaeda is de Coca-Cola van het wereldwijde terrorisme geworden, en net als Coke brengt het voortdurend nieuwe varianten uit. In grote delen van de Moslimwereld komt de merchandising al ruim op gang. In Thailand en Indonesië lopen mensen op straat met Coca-Cola petjes en T-shirts met Bin Laden.

Maar op één punt loopt de vergelijking toch mank, hoor ik mensen zeggen. Coke heeft Pepsi als grootste concurrent op het gebied van frisdrank. Twee giganten die met steeds grotere budgetten alsmaar tegen elkaar opbieden. Dat houdt de markt levendig. En wie heeft Al-Qaeda dan? Al-Qaeda heeft Bush.